Kuivatut hedelmät

Kuivatut hedelmät ovat terveellisempi vaihtoehto makeisille. Ne sopivat erinomaisesti välipalaksi ja naposteltavaksi, sillä hedelmät sisältävät vitamiineja, kivennäisaineita ja kuituja. Nauti kuivahedelmiä sellaisenaan, laita myslin, murojen tai puuron sekaan tai valmista vaikkapa kiisseli. Kuivatut hedelmät ovatkin varsin monikäyttöisiä.

Kuivatut hedelmät säilyvät pitkään

Hedelmät kuivatetaan joko auringossa tai koneellisesti niin sanotuissa kuivureissa. Kuivauksen aikana ne menettävät niiden sisältämän nesteen. Tämän seurauksena hedelmien koko pienenee ja paino putoaa merkittävästi. Myös säilyvyys paranee, sillä kuivumisen seurauksena kemialliset ja mikrobiologiset reaktiot hidastuvat tai lakkaavat kokonaan. Kuivatut hedelmät säilyvät jopa vuosia huoneenlämmössä. Silti niissä on tallella lähes kaikki tuoretuotteiden ravintoaineet. 

Runsaasti kuituja

Kuivatut hedelmät sisältävät runsaasti kuituja, viikunoissa niitä on jopa kaksinkertainen määrä ruisleipään verrattuna.

Kuitu sekä täyttää että edistää ruoansulatusta. Siksi luumut ja muut kuivahedelmät auttavat myös ummetukseen. Jos vatsa ei toimi toivotulla tavalla, ota tavaksi syödä yön yli liotettuja luumuja. Kuivahedelmissä on runsaasti myös kaliumia ja muita terveydelle hyödyllisiä mineraaleja, kuten magnesiumia, mangaania, kuparia, rautaa, kalsiumia ja booria. Kalium muun muassa hillitsee verenpaineen kohoamista.

Energiaa pienessä tilassa

Kuivattujen hedelmien ravintoarvoissa ei ole kovin suuria eroja, mutta esimerkiksi viikunoiden ja luumujen energiasisältö on jonkin verran taateleita pienempi. Kuivatut hedelmät toimivat energianlähteinä siinä missä proteiinipatukkakin. Rusinoiden ja muiden kuivahedelmien etuna on myös se, että ne eivät sisällä keinotekoisia väri- tai makuaineita. Kuivatut hedelmät sopivatkin erinomaisesti urheilijoille ja kuntoilijoille. Niitä on helppo kantaa mukana ja syödä vaikka urheilusuorituksen aikana.

Käytä kuivattuja hedelmiä ruoanlaitossa

Luumu on kuivahedelmien aatelia, mutta myös muut kuivatut hedelmät sopivat monenlaiseen ruoanlaittoon ja leivontaan. Ripottele aamulla viilin tai jugurtin sekaan ja lisää viikonlopun lihapataan makua antamaan. Perinteinen sekahedelmäkiisseli maistuu sellaisenaan tai puuron kanssa, ja sen tekeminen onnistuu vartissa.

Runsaskuituiset viikunat sopivat mainiosti juustolautaselle tai salaattiin sekaan. Kurkkaa maittavan viikuna-juustosalaatin resepti täältä. [http://www.eldorado.fi/reseptit/salaatit/fi_FI/viikunajuustosalaatti/]

Hemmotteluun sopii puolestaan klassinen taatelikakku. Se toimii takuuvarmana jälkiruokana vuodenajasta riippumatta. 

Jaa sivu