Hedelmät ja vihannekset

Terveellisellä ruokavaliolla on suora yhteys hyvinvointiimme. Runsaasti kasviksia sisältävä ruokavalio voi tutkimusten mukaan ehkäistä sairastumista muun muassa sydän- ja verisuonitauteihin sekä syöpiin. Tee hyvä päätös ja ota hedelmät, vihannekset ja marjat mukaan jokaiselle aterialle. Ei aikaakaan, kun huomaat voivasi paremmin.

Eldoradon valikoimasta löytyy kotimaisia ja ulkomaisia hedelmiä ja vihanneksia sesongin mukaan.

Kasviksia syömällä paino pysyy kurissa

Hedelmät ja vihannekset sisältävät monipuolisesti vitamiineja, ravintokuituja, antioksidantteja ja muita terveyttä edistäviä yhdisteitä. Riittävä kasvisten syönti auttaa myös parantamaan vastustuskykyä. Ota tavaksi nauttia hedelmiä, vihanneksia ja marjoja puoli kiloa päivässä, se tekee 5‒6 kourallista. Aloita aamu tuorepuristetulla hedelmämehulla, syö lounaalla kevyttä kasvispitoista ruokaa, haukkaa välipalaksi omena ja napostele illalla pikku porkkanoita.

Vanha kunnon lautasmalli on hyvä lähtökohta terveellisempää ruokavaliota suunniteltaessa. Täytä siis vähintään puolet lautasesta värikkäillä kasviksilla – jokaisella aterialla. Kasvisruoka on usein kevyempää ja sopii siten myös painonhallintaan.

Tomaatti ja porkkana pitävät lääkärin loitolla

Porkkanaa kannattaa syödä joka päivä, sen terveysvaikutukset ovat niin kiistattomat. Ja mikä sen helpompaa naposteltavaa kuin vähäkalorinen kotimainen porkkana. Se sisältää ainoastaan 28 kcal 100 grammaa kohden. Myös tomaatti kannattaa lisätä jokapäiväiseen ruokavalioon. Sen on tutkimuksissa todettu vähentävän riskiä sairastua muun muassa sydäninfarktiin. Tarvittavan lykopeenin saat syömällä kahdeksan kirsikkatomaattia päivässä.

Kaikki vihreä ei ole terveellistä

Vihertynyttä perunaa kannattaa välttää, sillä se sisältää paljon myrkyllistä solaniinia, joka ovat suurina annoksina hengenvaarallisia niin eläimille kuin ihmisillekin. Pieni altistus aiheuttaa vatsakipuja, oksentelua ja ripulia. Myös raa’at vihreät tomaatit sisältävät vihreän perunan tavoin myrkyllisiä aineita. Kannattaa siis reilusti odottaa tomaattien kypsymistä. Porkkanan vihreä väri aiheutuu sitä vastoin lehtivihreästä eikä ole kitkerästä mausta huolimatta myrkyllinen.

Eksoottisia makuja maailmalta

Terveellisen ruokavalion saat helposti aikaan yhdistelemällä hedelmiä ja vihanneksia ja syömällä monipuolisesti. Eikä enää tarvitse matkustaa kaukomaille saadakseen eksoottisia hedelmiä, kuten mangoa ja avokadoa.

Mango on monikäyttöinen hedelmä, joka sisältää paljon tärkeitä vitamiineja ja hyödyllisiä kuituja. Mango maustaa juustokakun ja jäätelön ja antaa raikkaan säväyksen erilaisiin salaatteihin, wokkeihin ja kastikkeisiin. Mango on alkujaan peräisin Intiasta. Sieltä sen viljely on levinnyt Aasiaan, Afrikkaan ja Etelä-Amerikkaan. Nykyään mango on trooppisten alueiden viljellyin kasvi.

Avokadossa on paljon terveydelle välttämättömiä vitamiineja ja runsaasti kaliumia. Maitorahkaan sekoittamalla siitä voi valmistaa vaikkapa maittavan smoothien aamiaiseksi. Kokeile myös kanasalaatin täytteeksi tai sellaisenaan leivän päälle.

Jaa sivu